Igor Sikorsky, 11 September 1913 after the aircraft crash

Sikorsky-Russky-Vityaz-1913-Adam-Gaber-Vlynsky-Le-Grand-Meller-II-aircraft.jpg

11 September 1913 when the engine of the Meller No.2 (Dux built) fell off in flight and fell through the wing of the Sikorsky’s “Le Grand” or “Russki Vitiaz” which stood on the ground. The engine was a 100 hp Gnome. The pilot of the Meller was able to glide the machine to a safe landing. The “Grand” was irreparable.
The man on the left is Adam Gaber-Vlynsky (Габер-Влынский) – pilot of that Meller-II aircraft; in the middle is Igor Sikorsky (Сикорский) – designer of Russkiy Vityaz (Русский Витязь).

11 сентября 1913 года на 3-м конкурсе военных самолетов с самолета «Меллер-II» завода «Дукс» («Фарман-XVI») в полете сорвался разрушившийся 80-сильный ротативный мотор «Гном» и с высоты около 50 м упал на стоявший на земле «Русский витязь». Этот исторический самолет существовал в единственном экземпляре, но после происшествия И.И.Сикорский его не восстанавливал (уже строился «Илья Муромец»). На «Меллере-II» стержни фермы не были разрушены, и летчик сумел благополучно совершить посадку прямо на беговую дорожку заполненного людьми ипподрома, счастливо избежав жертв среди публики.

 

Sikorsky-Russky-Vityaz-1913-Adam-Gaber-Vlynsky-Le-Grand-Meller-II-aircraft-bw

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s